Dag 5 – Madeira

Deze ochtend zijn we vergeten om onze wekker te zetten & zijn we natuurlijk veel later dan gepland opgestaan, we halen nog maar net het ontbijt & zijn dus genoodzaakt om onze dagplanning wat aan te passen.

Er is nog één regio die we niet bezocht hebben en dat is de noordwestkust van het eiland.

Vanuit Funchal nemen we de Via Rapida (snelweg) naar Sao Vicente waar we onze eerste tussenstop zullen maken.

Sao Vicente is een typisch dorpje maar heeft toch iets speciaal omdat het eigenlijk een kustplaats is, maar het bevindt zich tussen de bergen waardoor je eerder denkt dat het een bergdorpje is dan een kustplaats. Het centrum heeft een zeer gezellige/typische sfeer waar we een korte wandeling maken.
sao-vicente-taxi
We rijden door naar Seixal via de prachtige kustweg van 19 km lang die door tunnels loopt & die tussen hoge kliffen, wijngaarden & watervallen ligt. We stoppen in Seixal aan de kust waar er tegenwoordig een prachtige loungebar gevestigd is. Deze plek zou zomaar in Ibiza gevestigd kunnen zijn omwille van zijn trendy/moderne uitstraling & schitterende ligging aan de kust, maar jammer genoeg hebben we die dag het weer niet mee & is het net iets te fris om een terrasje te doen.

Via dezelfde prachtige kustweg rijden we door naar Porto Moniz. Als we dichterbij komen, zien we in de verte al de verschillende natuurlijk zeezwembaden liggen. Deze zwembaden bestaan uit natuurlijke lavarotsen waar de zee telkens weer voor vers zwemwater zorgt. Het is echt prachtig vooral omdat de natuur dit zelf gecreëerd heeft. Rondom de natuurlijke zwembaden vind je een mooie boulevard met vele verschillende visrestaurants die van uitstekende kwaliteit zijn.

Indien we vroeger zouden opgestaan zijn, hadden we nog een wandeling gemaakt in Rabacal, maar hier hebben we dus geen tijd meer voor. Toch denk ik dat het de moeite waard is aangezien het een betoverende groene kloof is in moerasland. Je moet hier zeker een wandeling maken (eenvoudig of gevorderd) met als eindpunt de prachtige waterval.

Morgen is al onze laatste dag van de vakantie.
  Als je echt alles wilt ontdekken op Madeira is een weekje eigenlijk te kort. Als je een huurwagen hebt, kan je op een weekje wel de belangrijkste highlights van het eiland ontdekken maar zeker niet het hele eiland. Indien je geen huurwagen wenst, zijn er genoeg mogelijkheden om uitstappen te maken op het eiland via verschillende organisaties. Wij verkiezen echter liever om een bestemming op eigen ritme te verkennen & een huurwagen is dan echt wel de beste manier om dit te doen.

Het was echt een schitterende vakantie & onder het motto „Alles kan & niets moet” hebben we het eiland op ons ritme bezocht & zijn onze batterijtjes weer opgeladen om terug aan het werk te gaan in België. De volgende bestemming ligt ook al vast dus ik weet weer wat doen 🙂